maandag 17 december 2012

Uitgaan in Rio de Janeiro: de beste discotheken

Hier is Hij dan: de ultieme gids voor het nachtleven in Rio de Janeiro!

Rio heeft grofweg 6 miljoen inwoners, dus er zijn verhoudingsgewijs (naar mijn wilde schatting) meer dan 100 discotheken. Natuurlijk heb je er maar een vijftal nodig om je goed te kunnen amuseren.
Eerst even de negatieve punten: uitgaan in Rio is niet zo goedkoop, meestal betaal je tussen 20 en 60 reais entree (vrouwen minder). Verder ligt alles verspreid in de gigantische stad. Daarom was het in het begin wel even gokken. Als je taxi en inkom betaalt voor een club wil je daar liefst ook blijven, maar misschien ben je er op de verkeerde avond.

Het is dus niet alleen een kwestie van waar, maar ook wanneer. Het heeft even geduurd vooraleer ik dat allemaal uitgepluisd had. Gaandeweg ontdekte ik via cariocas nieuwe en betere plaatsen.

Hoewel er elke dag van de week wel iets te doen is, vind ik alleen donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag echt de moeite. Ja,  zondag is in Rio een goede avond om uit te gaan. Maandag is de rustdag.
Als je langere tijd in Rio verblijft suggereer ik om op donderdag & zaterdag of op vrijdag & zondag uit te gaan.

De beste uitgaansbuurt van Rio is Lapa. Daar zijn vele bars, een aantal discotheken, en in het weekend is er ook feest op de straten. Er staan dan overal standjes waar je goedkope cocktails of snacks kan kopen. Later op de avond spelen er straatmuzikanten rondom de bogen van Lapa. De mensen die daar feesten zijn vaak favelados, die geen inkom in een club kunnen betalen.
Arcos da Lapa

De andere clubs liggen meer versnipperd over de stad. De clubs in Ipanema, Leblon en Gávea (o.a. Praia, Melt, 00, Miroir) zijn iets meer gericht tot de hogere klasse. Je betaalt iets meer inkom, maar deze clubs trekken de mooiste vrouwen aan.

Ook in Barra da Tijuca ligt een duurdere uitgaansbuurt (o.a. Nuth, Boate 021, Capitonné, Zax), die ook wel het Miami van Rio wordt genoemd.  Het ligt een beetje afgelegen, maar het is zeker een bezoekje waard.

De beste clubs zijn op:

Woensdag: Casa da Matriz (Botafogo) beste club als je van alternatieve stijl houdt, schappelijke prijzen, rock, pop & electronische muziek. De beste avonden in Casa da Matriz zijn eigenlijk donderdag, vrijdag en zaterdag.
Alternatief op woensdag is Guimo's Pub (Copacabana) latino en commerciële muziek, hier komen veel gringos en gringohunters. Niet echt mijn ding, maar wel populair onder toeristen die korte tijd verblijven.

Donderdag: Lapa 40 Graus (Lapa) drie verdiepen, op eerste twee staan snookertafels, op derde verdiep discotheek, meestal optreden gevolgd door DJ.

Alternatief op donderdag is Emporio Bar (Ipanema) begint pas laat vol te lopen, hier komen veel gringos en gringohunters. Ik heb dit soort plekken lang vermeden, maar bij nader inzien was het wel een goede plek om vrienden te maken.
Vrijdag: Mariuzinn (Copacabana) goede prijs, jong publiek, commerciële dansmuziek. Deze club was altijd gevuld met mooie meisjes.

Zaterdag: Rio Scenarium (Lapa) klassieker, wees er om 22 uur, publiek tussen 18 en 60 jaar, grote en stijlvolle club met drie verdiepen, gelijkvloers samba, tweede verdiep heeft zaal met DJ.
Zondag: Casa Rosa (Laranjeiras) en daarna Buxixo (Tijuca) Casa Rosa begint vroeg en sluit om 01:00 uur, vandaaruit niet ver met taxi naar Buxixo dat nog veel later open is.


Gebruik ook deze site:
Festa da Semana: Algemene party-agenda 

De meeste clubs maken promotie via facebook. Door het opzoeken van een event kan je soms ook afleiden hoeveel mensen er gaan komen.

Nog andere goede clubs:
Barra Music (Barra da Tijuca) grootste club die ik ooit gezien heb, met groot podium. Capaciteit: 6500 personen. Moet je zeker eens zien. Het enige nadeel is dat het helemaal in Barra da Tijuca ligt, ongeveer 40 minuten rijden van Copacabana. Drank en inkom zijn heel goedkoop. Beste dag is vrijdagavond. Eerst optreden, daarna DJ. Ik vond het daar prima, maar mijn partymate vond deze club té groot.

Barra Music

Fosfobox (Copacabana) een discotheek in een kelder. Hier worden elke avond verschillende muziekstijlen gespeeld. Als er baile funk of pop/electro gedraaid wordt zijn het vaak leuke feestjes.

Fosfobox en andere clubs in Botafogo (zoals Casa da Matriz) vormen Rio's alternatieve scene, hoewel Fosfobox ook veel mainstreamavonden heeft. De mensen zijn er meer openminded t.o.v. homoseksualiteit. Daarom dat je in deze clubs wel vaker homo's ziet kussen, maar de meeste mensen zijn wel hetero. Als een meisje sneakers en een hemdje draagt is ze waarschijnlijk lesbo.

Espaço Acústica (Centro) ook hier komen veel homo's, maar evengoed veel hetero's. Deze club heeft drie verdiepen met drie muziekstijlen. Het bovenste verdiep is een open dakterras met een vrij mooi uitzicht op allerlei flatgebouwen. Op het tweede verdiep werd er karaoke gezongen en op het gelijkvloers ligt de main dancefloor. De club heeft comfortabele zeteltjes en een goed aircosysteem. Ik had de indruk dat het publiek nogal vrij jong was.

Nuth (Barra da Tijuca) deze discotheek ligt in de nouveau riche buurt van Rio de Janeiro. De meisjes die hier komen dragen vaak gouden ringetjes, en hebben dikwijls geblondeerd haar. Ik dacht dat de sfeer in een chiquere club zoals Nuth afstandelijker ging zijn, maar daar is niets van waar. Als je geen Portugees spreekt heb je hier meer kans om mensen tegen te komen die Engels spreken. 

Dit is ook zo'n tent waar je beter te vroeg dan te laat kan aankomen, ik zou zeggen voor 23 uur. Als je echt veel te vroeg bent raad ik aan om eens naar het strand en terug te stappen, dan heb je in idee hoe de buurt er uit ziet.  
Ontdek meer tips i.v.m. uitgaan in Brazilië in dit artikel.
 Klik op de afbeelding om te vergroten.

8 opmerkingen:

  1. Tof artikel. Erg handig. Ik ben inmiddels ook een aantal keer in Rio geweest zitten wel een paar tentjes bij die ik nog niet ken. Woon je nog steeds in Rio? Gr Alexander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!

    Ik zit voor een half jaar in Brazilie, en ben o.a. ook naar Rio geweest. Heb daar Rio Scenarium ook bezocht, errug mooie club!!!

    Brazilië is echt echt geweldig! De knapste mensen wonen in de staat Minas Gerais. Hier woon ik in Viçosa. Het is echt absurd zoveel mooi volk als hier rond loopt!

    18 februari vlieg ik terug naar Nederland!

    Have fun nog even :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt. Prachtige vrouwen in Minas Gerais en naar't schijnt ook in Goiás.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop maar dat dit blog nog actief is. ik werk namelijk in de house muziek business. www.ml31eg.com (zodat je een indruk hebt. wij verkopen voornamelijk nederlandse dance event en dj's in het buitenland (o.a. de vs, zuid europa, turkije etc.) Ik zou dit ook graag willen oppakken in zuid amerika en ben dus ook opzoek naar nederlanders die er wonen, de plekken en de gebruiken kennen. mocht jijzelf of iemand die dit leest interesse hebben, er zitten ontzettend goede verdiensten aan vast en daarnaast vinden veel (jongere) mensen ook leuk om in deze branch te werken. Hoop wat van je te horen. met vriendelijke groet. Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerlijk gezegd denk ik niet dat house/techno gaat inslaan in Rio. Er zijn wel rave-parties maar over het algemeen meer samba, baile funk, en andere Braziliaanse stijlen.

    In Sao Paulo, een meer kosmopolitische stad, denk ik dat er meer publiek is voor Europsese electronische muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Houden de vrouwen een beetje van Nederlandsemannen en is het veilig daar?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De bevolking is zeer open naar buitenlanders toe. Als je blond haar en blauwe ogen hebt sta je een streepje voor in Brazilië.

    Met de Olympische spelen en de wereldbeker in het vooruitzicht heeft de overheid veel inspanningen geleverd om de veiligheid te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen